Mowa i komunikacja to istotne elementy w codziennym funkcjonowaniu, a u dzieci także w nabywaniu wiedzy i zdobywaniu nowych umiejętności. Zdarza się,
że dzieci z różnych przyczyn, nie osiągają kolejnych etapów rozwoju mowy i komunikacji lub tracą już zdobyte umiejętności językowe w wyniku uszkodzeń układu nerwowego.
Terapia neurologopedyczna przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami ośrodkowego lub/i obwodowego układu nerwowego.
Terapia neurologopedyczna skierowana do pacjentów:
- z zagrożonych ciąż
- z grupy ryzyka okołoporodowego
- przedwcześnie urodzonych
- z afazją
- z dysfagią (zaburzeniami połykania),
- z dysartią
- jąkających się
- niedokształceniem mowy pochodzenia korowego
- niedokształceniem mowy na tle zaburzeń rozwojowych (np. autyzm)
Diagnoza neurologopedyczna obejmuje szczegółowy wywiad, analizę dokumentacji medycznej, obserwację oraz badanie neurologopedyczne (ukierunkowane
na rozpoznanie nieprawidłowości oraz ustalenie przyczyn ich wystąpienia w celu efektywnego zaplanowania procesu terapeutycznego oraz ustalenia odpowiednich zaleceń).
Wczesna diagnoza i terapia zwiększa szanse i możliwości rozwojowe dziecka.