Terapia ręki jest terapią skupiającą się na obręczy barkowej i kończynach górnych. W zależności od występujących zaburzeń praca terapeutyczna opiera się
na wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych, stymulacji czucia powierzchniowego lub głębokiego (dostarczenie bodźców dotykowych), doskonaleniu zdolności chwytu, doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy obu rąk.
Celem terapii ręki jest:
- usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców
- dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie różnych kształtów i struktur materiałóworaz ich rozróżniania
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształtowanie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała
- wzmacnianie koncentracji
- przygotowanie do ćwiczeń grafomotorycznych, a następnie do pisania
Zajęcia skierowane są dla dzieci, u których występuje:
- nieprawidłowa postawa ciała
- nieprawidłowości w zakresie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej
- trudności manualne (np. nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów, itp.)
- opóźnienie w zakresie czynności samoobsługowych (wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.)
- zaburzenia precyzji ruchu (trudności w drobnych ruchach)
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
- zaburzenia grafomotoryczne
- wolne tempo wykonywania ruchów
Sprawność ręki determinuje poziom funkcjonowania człowieka oraz jego samodzielność.
Wczesne zauważenie objawów i problemów u dziecka oraz dobranie właściwych metod terapeutycznych, to skuteczna droga do sukcesu. Wszystkie działania proponowane w trakcie terapii muszą być odpowiednio dobrane zarówno do poziomu manualnego dziecka, jak i do poziomu jego funkcjonowania poznawczego. Zajęcia są o tyle ciekawe i skuteczne, że w głównej mierze prowadzi się je w formie zabawowej.