bp6

Terapia ręki jest terapią skupiającą się na obręczy barkowej i kończynach górnych. W zależności od występujących zaburzeń praca terapeutyczna opiera się
na wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych, stymulacji czucia powierzchniowego lub głębokiego (dostarczenie bodźców dotykowych), doskonaleniu zdolności chwytu, doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy obu rąk.

Celem terapii ręki jest:

  • usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców
  • dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie różnych kształtów i struktur materiałóworaz ich rozróżniania
  • poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała
  • wzmacnianie koncentracji
  • przygotowanie do ćwiczeń grafomotorycznych, a następnie do pisania

Zajęcia skierowane są dla dzieci, u których występuje:

  • nieprawidłowa postawa ciała
  • nieprawidłowości w zakresie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej
  • trudności manualne (np. nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów, itp.)
  • opóźnienie w zakresie czynności samoobsługowych (wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.)
  • zaburzenia precyzji ruchu (trudności w drobnych ruchach)
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • zaburzenia grafomotoryczne
  • wolne tempo wykonywania ruchów

Sprawność ręki determinuje poziom funkcjonowania człowieka oraz jego samodzielność.

Wczesne zauważenie objawów i problemów u dziecka oraz dobranie właściwych metod terapeutycznych, to skuteczna droga do sukcesu. Wszystkie działania proponowane w trakcie terapii muszą być odpowiednio dobrane zarówno do poziomu manualnego dziecka, jak i do poziomu jego funkcjonowania poznawczego. Zajęcia są o tyle ciekawe i skuteczne, że w głównej mierze prowadzi się je w formie zabawowej.